עבודות אחרונות שהועלו לאתר
  כל מה שחם
 
אישיווק דצמבר 2021

טל גור נוז'יק - אשת השיווק של דצמבר 2021

טל גור נוז'יק, מנהלת השיווק של מוזיאון תל אביב לאמנות נבחרה לאשת השיווק של חודש דצמבר 2021.

איגוד השיווק הישראלי בחר במנהלת השיווק של מוזיאון תל אביב לאמנות טל גור נוז'יק, בזכות הפיכת תערוכתה של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה ,לאחד האירועים המדוברים ביותר בשנת 2021.

רקע המהלך השיווקי:
בשנים האחרונות מוזיאון תל אביב לאמנות פועל מתוך ראייה שהסביבה התחרותית בה הוא פועל לא מסתכמת רק בגופים מעולם האמנות והתרבות אלא הסביבה התחרותית הינה רחבה יותר וכוללת פעילויות ומוסדות נוספים שמתחרים על הזמן הפנוי של קהל היעד.
כתוצאה מכך, המוזיאון הגדיל משמעותית את החשיפה הדיגיטלית שלו, את העיסוק בחדשנות ואת המיקוד בהגעה לקהלי יעד חדשים דוגמת צעירים, פריפריה וכו'.

המוזיאון, אשר מתמחה באמנות מודרנית ועכשווית, ניסה שנים רבות להציג תערוכה של יאיוי קוסאמה, מהחשובות באמנים בני זמננו. מוזיאונים רבים בעולם מעוניינים להציג תערוכות של קוסאמה ורשימת ההמתנה בקרב המוזיאונים הנחשבים בעולם והעלויות הכרוכות בהצגת תערוכה מסוג זה גבוהות מאוד. לפני כשנה וחצי, בעקבות סגירת מוזיאונים בעולם וביטול תערוכות מתוכננות בתקופת הסגרים והקורונה, נפתח חלון הזדמנויות עבור מוזיאון תל אביב להציג את התערוכה והמוזיאון החליט להמר על זה, למרות אי הוודאות בתקופה זו.

הצגת המהלך השיווקי ותוצאותיו:
במסגרת ההיערכות להשקת התערוכה ובכדי להחליט על האסטרטגיה השיווקית שתלווה אותה, נבדקה ההיכרות של הקהל המקומי עם יאיוי קוסאמה בקרב מעגלי השפעה. התוצאות הראו שההיכרות של הקהל הישראלי עם קוסאמה נמוכה מאוד. כתוצאה מכך, התקבלה החלטה לבנות אסטרטגיה שיווקית מדורגת שתתחיל בחשיפת התערוכה והסיפור של קוסאמה, בניית התפיסה שמדובר באירוע חד פעמי שמתרחש לעיתים רחוקות ולאחר מכן, תקשור הביקוש ויצירת תחושת FOMO אצל מי שעדיין לא רכש כרטיסים לתערוכה.

מבחינת ההיערכות בארץ, כבר באפריל 2021 יצא המוזיאון עם הודעה לעיתונות המבשרת על הגעת התערוכה לישראל. בכל התקשורים, הודגשה העובדה שהתערוכה נבחרה כאחת מ-10 התערוכות הטובות בעולם לשנה זו בציון העובדה שמדובר בתערוכה הגדולה ביותר שהייתה עד כה לקוסאמה, ושהאמנית יצרה במיוחד עבור התערוכה בתל אביב מספר עבודות חדשות.

התקשור המוקדם לווה בכתבות עיתונות גדולות וקידום באמצעי הפרסום הפנימיים של המוזיאון הכוללים דיוור לתפוצת 200 אלף נמענים ויותר מ-100 אלף עוקבים ברשתות החברתיות אשר יצרו את הבאז הראשוני סביב התערוכה. במקביל, המוזיאון קידם את חשיפת התערוכה בקרב מובילי דעה בתחום האמנות במטרה להפיץ את הבשורה במעגלים שלהם.

כדי להגיע ליעד המבקרים השאפתני, הקמפיין התמקד בקהל ה-mass marketבשונה מקמפיינים קודמים של המוזיאון שהתמקדו בקהל שוחר אמנות. הפעילות המקדימה הביאה לכך שכל 40,000 הכרטיסים שהוקצו נמכרו תוך 48 שעות ויצרו מצב של sold out לשבועיים הראשונים של התערוכה.

תוצאות המהלך השיווקי היו מעבר לכל ציפייה – ההכנסות מכרטיסים זינקו, התערוכה הגיעה במהירות למצב סולד אאוט, ולאור הביקוש הגבוה, הוארכו שעות הביקור בתערוכה במטרה לעמוד בביקושים.

התערוכות של קוסאמה ידועות כמבוקשות בעולם אבל אפילו הסטודיו שלה ביפן נדהם מהביקוש והטירוף סביב התערוכה בארץ, במיוחד בתקופת קורונה כשהרוב המוחלט של הרוכשים זו אוכלוסייה מקומית והרכישה לא מתבססת על תיירים. בימים הראשונים של התערוכה, הגיעו למוזיאון אנשים שלא הצליחו להשיג כרטיס וניסו לשכנע את העומדים בתור, שכן השיגו כרטיס, למכור להם אותו.
באז כזה מתערוכת אמנות לא היה אף פעם בישראל.

מנימוקי ועדת השיווק:
המהלך השיווקי של מוזיאון תל אביב לאמנות נחל הצלחה גדולה, ואף השפיע על התנהגויות הצריכה של קהלי המטרה. כמו כן, הקמפיין ושיתופי הפעולה הנילווים לו, השפיעו באופן חסר תקדים על נתוני הכניסות למוזיאון, וכתוצאה מכך על האופן שבו הציבור הרחב תופס אמנות. המהלך הביא להישג שיווקי חסר תקדים למוזיאון, כזה שלא נראה כמותו בשנים האחרונות.